کد مطلب:30900
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:16
شهيد مطهري در كتاب عدل الهي در بحث فوائد شرور گفته : حقيقت اين است كه جهان تنها به همين جور كه هست، امكان وجود داشته است و هر جزء از اجزاي جهان نيز آفرينش معيّني دربارة آن امكان داشته است.
آ يا خداوند كه قدرت لم يزلي دارد و مطلق است، نمي توانست كاري كند كه اين امكان به صورت بهتري بشود؟
به مقتضاي حكمت و عدالت وقدرت و علم كه هر كدام از آن ها صفات ذاتي و فعلي خدا است، خداوند هر چه بيافريند، كمال مطلوب است، مثلاً خورشيد را كه آفريده، در مجموع اين نظام مادي بهتر از اين امكان نداشت خلق شود و اگر امكان داشت، خداوند به مقتضاي حكمش بايد بهتر مي آفريد. علما و فلاسفه معتقدند كه عالم بر نظام احسن آفريده شده است. بنابراين فرمايش شهيد مطهري صحيح است. اين كه گفته ايد: آيا به صورت بهتر نمي شد خلق شود، در جواب عرض مي كنيم و طبق اين نظريه كه جهان بر نظام احسن آفريده شده، بهتر از اين امكان نداشت وگرنه خداوندي كه جود و علم و رحمانيت و بخشندگي دارد، اگر بهتر امكان داشت، همان را مي آفريد.
وقتي جهان را جمعاً مورد نظر قرار دهيم، ناچاريم بپذيريم در نظام كلّ و در توازن عمومي، وجود پستيها و بلندي ها ، فراز و نشيب ها ، همواري ها و ناهمواري ها ، تاريكي ها و روشنايي ها ، رنجها و لذّت ها ، موفّقيّت ها و ناكامي ها همه لازم است.
اگر اختلاف و تفاوت وجود نداشته باشد، از كثرت و تنوع خبري نخواهد بود و موجودات گوناگون وجود نخواهد داشت و ديگر مجموعه و نظام مفهومي ندارد، مثلاً اگر درخت سيب در چهار فصل هميشه سيب بدهد و غير از سيب، گلابي و آلو و زردآلو داشته باشد و هر چه كمال است، در درخت سيب فرض كنيم، ديگر درخت هاي ديگر لزومي نخواهد داشت و معنا و مفهومي پيدا نخواهد كرد، يا انسان در عين اين كه انسان است، بال و پر هم داشت و هر چه كمال است براي آن فرض كنيم، ديگر تكثراتي كه لازمة عالم ماده است، وجود نخواهد داشت. عالم ماده عالم تكثر و تضاد و اختلاف است.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.